‘Volem signar i escoltar’ ha estat guardonada per la Generalitat com a entitat destacada en el foment de la llengua de signes catalana. L’acte de lliurament es va dur a terme al Palau Marc, la seu del Departament de Cultura de la Generalitat i va ser presidit per la Consellera de Cultura, Natalia Garriga, acompanyada del Secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila. Aquesta edició es va desenvolupar de manera diferent ateses les mesures de seguretat i límit d’aforament derivades de la pandèmia però, d’altra banda, es va oferir la possibilitat de seguir l’acte en directe per mitjà del Canal de Youtube del Departament de Cultura.

A priori, un reconeixement institucional hauria de ser motiu de plena satisfacció però el cas resulta diferent. Després del protocol·lari agraïment, la presidenta de l’associació Marian González va recordar “el dret humà, fonamental i inalienable” de totes les persones sordes a tenir una llengua primera que els permeti desenvolupar llurs capacitats cognitives, lingüístiques i psicosocials, un dret que “actualment es contravé amb impunitat per part de l’administració educativa”.

González va reivindicar que l’educació integral dels infants sords passa per “una educació bilingüe real de qualitat en llengua de signes catalana i llengües orals del territori” amb l’objecte d’assolir la igualtat d’oportunitats i eradicar la privació lingüística.

La presidenta de l’associació ‘Volem signar i escoltar’ no es va mossegar la llengua a l’hora de referir-se a les polítiques dels departaments de Salut i Educació, als quals va acusar de “vulneració de drets i maltractament institucional als infants sords i les seves famílies”. També es va queixar que molts professionals mantinguin la teoria que el fet que un infant sord adquireixi la llengua de signes catalana el perjudicarà en l’aprenentatge de les llengües orals.

Marian González va assegurar que a Catalunya l’alumnat sord està sent discriminat, motiu pel qual considera urgent la creació d’una comissió tècnica amb els departaments d’Educació, Salut, Cultura i Drets socials per recollir dades reals, objectives i públiques a càrrec d’experts sobre la llengua de signes catalana a tot el territori i, d’aquesta manera, destinar-hi recursos i polítiques de millora. Atenent una informació del proppassat novembre, “tan sols el 7% de l’alumnat sord català -137 d’un total de 2044-, estudia en modalitat bilingüe en llengua de signes catalana i llengües orals”.

Per contrarestar aquestes carències, ‘Volem signar i escoltar’ proposa un pla d’impuls i promoció i un pla de treball específic de la llengua de signes catalana “per evitar-ne la desaparició”. Com a mesures complementàries, González va reclamar remuneració adient, formació i contractació estable per als intèrprets de la llengua de signes catalana.

L’associació, que va haver de recórrer una sentència desfavorable del TSJC, està disposada a arribar a instàncies judicials europees i se sent capaç per continuar treballant. González va esmentar la frase de Mandela de l’educació com a arma més poderosa per canviar el món i va cloure la seva intervenció instant el govern a tenir voluntat i compromís “per revertir una situació lamentable. El veritable premi seria la igualtat d’oportunitats per a tots els infants sords del país. Hi insistirem tan com calgui”.

Llegeix articles amb temes relacionats: , , , , ,