D’ençà del 6 de juliol, els fabricants d’automòbils estan obligats a incloure un seguit de sistemes d’assistència al conductor com per exemple, un regulador intel·ligent de la velocitat que connecta el control del cotxe amb un sistema de reconeixement de senyals, un detector de trànsit al darrera que faciliti les maniobres, una capsa negra que ajudi a esbrinar les causes dels accidents i, la més polèmica de totes, una càmera de rastreig ocular per a detectar la fatiga.
Aquest sistema per a detectar la fatiga aplicarà una alerta al conductor sempre que detecti la somnolència o el cansament de qui condueix. Aquesta mesura ja la introduïen algunes marques sempre amb el vistiplau del comprador, però ara seran obligatòries a partir del 2024.
El major proveïdor de sistemes de motorització del conductor és una empresa estatunidenca anomenada Affectiva, que va ser comprada en 2018 per l’empresa sueca SmartEye. Tenen contractes amb 14 grans productores d’automòbils. Asseguren que no descarten incorporar sistemes que permetin mesurar la sudoració dels passatgers o l’àudio a l’interior del vehicle.
Podem veure com l’estat ha condicionat el mercat per tal d’aconseguir que els vehicles perdin privacitat envers una suposada seguretat. El Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (EuroNCAP), és un organisme que té el suport de diversos governs de la UE i els principals fabricants del sector que emet informes i proves dels vehicles que surten a la venda, parlen de com els sistemes de monitorització del conductor seran una tecnologia tan necessària com el cinturó de seguretat.
Sobre l’ús inapropiat de les imatges, el mateix Reglament comunitari anuncia que ‘’els sistemes d’advertència de la somnolència i de pèrdua d’atenció del conductor (…) no han de registrar ni conservar de manera continuada cap mena de dada que no sigui de menester per les finalitats perquè van ésser recollides, o tractades de cap altra manera, dins del sistema de bucle tancat’’.
A més a més, segons l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD), atès que és un Reglament europeu, les autoritats estatals no són les competents per a realitzar avaluacions prèvies en aquesta tecnologia. També anuncien que les dades biomètriques tan sols es podran tractar si se’n justifica la necessitat.
És a dir, que si el sistema estatal o comunitari ho trobés oportú, cabria la possibilitat que s’espiés els conductors dels cotxes, es rastregessin els llocs on van, etc. Cada dia estem més a prop del Gran Germà.