“Preneu i mengeu-ne tots. Que no porta carn. 100% vegetariana, 100% sabor.” Aquest simple missatge publicitari de Burger King a Sevilla ha desfermat un allau de reaccions adverses a les xarxes que han obligat la companyia a retirar el missatge de la via pública i a demanar perdó a Twitter. Un nombre significatiu de cristians considera que el contingut és ofensiu perquè s’assembla a la frase que Jesucrist hauria pronunciat durant el darrer sopar, l’acció de gràcies just abans de partir el pa i repartir-lo als deixebles.
Al marge de valorar si la decisió ha generat l’efecte contrari anomenat “Barbara Streisand” −més demanda de productes i augment de clients−, cal recordar que l’actor Willy Toledo va arribar a declarar davant d’una jutgessa per haver dit que es cagava en Déu, l’artista Abel Azcona va escriure la paraula “hòstia” en un antic convent com a part d’una actuació i tres dones van ser també imputades per participar en la processó del coño insumiso a la capital andalusa. Tots ells van acabar absolts perquè els respectius jutges van concloure que no s’havia ofès cap sentiment religiós malgrat la insistència de l’associació Advocats Cristians.
Un altre dels arguments emprats pels ofesos s’ha desmuntat tot sol: Burger King també ha gosat fer campanyes similars sobre altres religions. “Si Mahoma no va a la casa del Rei, la casa del Rei va on sigui Mahoma. Demana amb el teu dit, tot el sabor de la carn 100%” deia una campanya de 2019 a Costa Rica. “Ramadan Ding Dong, Ramadan Ding Ding Dong, obrim a les 24 h”, proclamava un altre.
També resulta sorprenent que els casos de pederàstia o corrupció de l’Església no hagin generat tanta animadversió a les xarxes, així com tampoc la va provocar els acomiadaments a 30 cèntims de treballadors del Burger King que estaven de baixa. Ni quan el proppassat octubre un treballador del centre d’Almendralejo (Badajoz) va denunciar diverses pràctiques abusives que presumptament incomplien el conveni col·lectiu i la legislació laboral: manca de respecte del descans mínim entre jornades, pagar les hores extra a preu de les ordinàries i com a incentius –sense cotitzar-les– i el fet de descomptar el salari en espècie atenent criteris arbitraris.
L’escriptor Sánchez Dragó, cada vegada més escorat a la dreta, ha aprofitat per sucar-hi pa a Twitter: “Monumental patinada amb una antieucarística publicitat que no servirà per guanyar clients sinó per perdre’n. Espero que siguin molts, càstig merescut. I, de retruc, la salut dels espanyols, sobretot si són nens o adolescents, millorarà.” Segurament Dragó ja hagi oblidat aquell tuit de Macarena Olona (Vox) que encoratjava la policia a emprar la violència. “La meva oració: torneu aquesta nit a casa vostra sense ni una sola rascada. Bon servei”, una frase que es complementava amb la imatge d’un policia amb una porra a punt d’estomacar, una bandera espanyola i la cita bíblica “Dona a tothom qui et demani, Lluc 6:30”.
Finalment, queda el dubte de saber quina reacció haurien tingut aquests cristians ofesos amb la campanya de Burger King respecte a aquella famosa declaració de John Lennon en què assegurava que The Beatles eren més populars que Jesucrist; aleshores una emissora de ràdio de Texas va organitzar una foguera pública per tal que els adolescents hi cremessin discs del grup de Liverpool i el Ku Kux Klan de Carolina del Sur va fer un ritual semblant.