Un nou informe del Centre Delàs posa el dit a la nafra del malbaratament impune de l’exèrcit, tantes vegades denunciat per Luis Gonzalo Segura. Les xifres d’estadístiques d’exportacions de material de defensa i doble ús del primer semestre de 2021, fetes públiques recentment per la Secretaria d’Estat de Comerç, mostren una confirmació de la tendència dels darrers anys, és a dir, més exportacions d’armes espanyoles i enviaments a països en conflicte i a regions on la militarització és creixent i preocupant. En aquest sentit, destaca per la seva controvèrsia que el primer semestre del 2021 es van produir exportacions d’armes espanyoles susceptibles de ser utilitzades en el conflicte del Iemen i que han contribuït a la militarització a l’Àsia.
Atenent aquest report, durant el primer semestre del 2021 s’han autoritzat a l’exportació 4.619,5 milions d’euros i s’ha exportat material militar per valor de 1.633,9 milions d’euros, un 37,3% més que el 2020. La destinació majoritària de les exportacions de material militar són els països de la UE (un 45,4%) amb motiu dels projectes industrials conjunts de producció d’armament i els països que formen part de l’OTAN (un 68,9%).
D’altra banda, un 4,2% de les autoritzacions (193,7 milions €) ha tingut com a destinació l’Orient Mitjà: les més rellevants han estat les autoritzacions a la Unió dels Emirats Àrabs per valor de 99,8 milions €; Oman amb 69,6 milions € i Jordània amb 10,0 milions €. Un 6,3% del total de les exportacions realitzades ha tingut com a destinació aquesta regió (102,2 milions €). Les principals destinacions han estat l’Aràbia Saudita 55,7 milions € (en municions d’artilleria), Egipte 22,5 milions € i Oman 14,23 milions € (65 vehicles no blindats).
El Centre Delàs qualifica questes exportacions de “preocupants”, tant pel nivell de tensió regional com pel conflicte armat al Iemen en què els exèrcits de l’Aràbia Saudita i la Unió dels Emirats Àrabs han realitzat “atacs indiscriminats a la població civil”. Són especialment alarmants per raons humanitàries les vendes de munició a l’Aràbia Saudita.
Un 3,8% del total d’autoritzacions a l’exportació (175,3 milions €) han tingut com a destinació la regió de l’Àsia, les més rellevants a Indonèsia per valor de 102,7 milions, les Filipines per 26,6 milions €, el Pakistan per 10,9 milions € ia Bangla Desh per 9,6 milions €. Un 3,5% del total de les exportacions realitzades (56,9 milions €) han tingut com a destinació aquesta regió, les més destacades al Pakistan per valor de 24,6 milions €, Malàisia per 8,6 milions € i Singapur per 7,2 milions €.
Les exportacions de material de defensa que han tingut com a destinació Àsia, “són preocupants” en tant que la regió s’està convertint en el centre geopolític mundial, i perquè també és la que més s’està militaritzant, per la qual cosa augmenta la probabilitat que en un futur aculli algun conflicte armat.
La Junta Interministerial de Material de Defensa i Doble Ús va atorgar el primer semestre del 2021 1.208 llicències d’exportació de material de defensa i no va denegar cap petició. Segons el Centre Delàs, aquesta actitud d’acceptar totes les peticions a l’exportació “només es pot interpretar com el fet d’avantposar criteris comercials a criteris humanitaris o, fins i tot, com a manca de voluntat política per aplicar la Llei 53/2007 sobre el control del comerç d’armes. Legislació que està sent infrautilitzada i que si s’utilitzés es podria aconseguir un impacte més gran en el trànsit il·lícit d’armes”.
Altres exportacions qüestionables
De material de caça s’ha exportat per valor de 45,1 milions d’euros, els cartutxos representen el 47,5% i els rifles un 33,1%. Tot i que la legislació espanyola, europea i internacional, que és aplicable a Espanya, determina que és contrari a la llei l’enviament d’armes a països en conflicte o regions militaritzades on pot esclatar un enfrontament armat en qualsevol moment, el govern espanyol continua fent-ho.
El Centre Delàs reclama més transparència per part del govern espanyol i més informació sobre el material específic que s’ha exportat, així com la possibilitat de sotmetre a debat al Congreso certes exportacions i els criteris de restriccions a l’exportació. Alhora, insta el govern a eliminar de la llei de Secrets Oficials les exportacions de material militar i de doble ús, perquè creu que això facilitaria el control polític per part del Congreso i de les organitzacions de la societat civil.