El passat 8 de juny l’Europarlament va votar l’informe amb el full de ruta proposat per la Comissió de Mediambient de la UE per tal de finalitzar la venta de vehicles de combustió. Tal votació va constar amb 339 vots a favor i 249 en contra. Aquesta aprovació suposa que, no solament serà il·legal vendre vehicles de combustibles fòssils a la UE, sinó també de combustibles biològics i sintètics.
Els eurodiputats del PSOE i C’s ja van anunciar que aprovarien aquesta proposta tan polèmica, mentre que, per la seva banda, el PP va anunciar que hi votaria en contra atès que considera que, per aquell any, no s’haurien de prohibir el 100% de les emissions, sinó tan sols el 90% (una mostra de la gran diversitat d’opinions en el parlament de Brussel·les). Segons un sondeig, el 78% dels ciutadans europeus està en contra de tal prohibició.
La llei exigirà als fabricants, el que ha anomenat ‘’un esforç mig’’ a partir del 2030, en consonància a l’agenda 2030, i se’ls prohibirà vendre cap vehicle que emeti més de 123g de CO2 per km, és a dir, cap vehicle dels que ara coneixem.
La cirereta del pastís és que també s’ha determinat que a partir del 2025 la reducció de gasos contaminants sigui d’un 20% pels turismes i un 15% pels vehicles industrials. Aquesta reducció podria suposar que un gran nombre de conductors no podrà continuar fent servir el vehicle que té actualment atès que el consumidor mitjà no disposa de prou ingressos per a comprar-se’n un que compleixi amb tal normativa.
Segons un informe de Global EV Outlook, 6,6 milions de vehicles elèctrics van ser venuts durant el 2021 amb un cost mitjà d’un 50% més car que els vehicles de combustió d’alta gamma. El preu mitjà dels cotxes elèctrics se situa per sobre per sobre dels 46.000 euros al 2021, un 3% més car que l’any anterior. És a dir, els autos elèctrics es troben en un procés d’encariment. L’Agència Internacional de l’Energia ha anunciat que s’espera que el preu d’aquests vehicles augmenti un 15% més durant l’any 2022. Aquest augment podria ser a causa dels costosos materials que componen les bateries.
El problema dels materials que es fan servir per a la fabricació dels cotxes elèctrics, és que, a més a més de ser complicats d’extreure i molt escassos, és que són molt volàtils. És a dir, els autos elèctrics són insegurs, hi ha hagut casos de vehicles Tesla que han acabat explotant, i ineficients, també s’han documentat diversos casos de cotxes en què les bateries es trencaven (també Tesla), deixant així els consumidors havent-se gastat una fortuna en un cotxe amb una bateria defectuosa i una negativa de l’empresa a canviar-los-la.
S’espera que dos dels grans beneficiaris d’aquesta mesura, que molts països americans com Canadà o l’administració Biden i alguns d’iberoamericans ja han aplaudit, siguin Elon Musk i Bill Gates (que tenen propietats estratègiques en els països que concentren el 80% de liti, anomenat recentment com ‘’l’or blanc’’).
Hom pot pensar que aquestes mesures es fan ‘’pel bé del planeta’’, però la realitat és que la fabricació d’un cotxe elèctric contamina un 70% més que la d’un de combustió, segons un informe de la companyia Volvo.