El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, mitjançant la Direcció General d’Energia de la Generalitat de Catalunya, ha obert un expedient sancionador a l’empresa distribuïdora d’electricitat EDistribució Xarxes Digitals, del grup Endesa, per impedir l’emissió de factures a empreses i particulars d’ençà de l’1 de juny del 2021. En concret, proposa una multa de 600.000 euros en constatar que l’incompliment de la companyia inicialment ha afectat dos milions d’usuaris; a més de posar en risc l’estabilitat del sistema elèctric en fer perillar la viabilitat de comercialitzadores de llum que competeixen en un mercat elèctric caracteritzat per una forta concentració empresarial.

De la documentació de l’expedient de la Generalitat es desprèn un presumpte incompliment de les obligacions i funcions de l’empresa distribuïdora, consistent a no haver facturat els peatges i no haver posat a disposició de les comercialitzadores les lectures necessàries perquè aquestes puguin facturar el consum dels usuaris d’acord amb els terminis establerts.

El fet d’impedir l’emissió de factures per part de l’empresa distribuïdora té efectes tant per als consumidors com per a les empreses comercialitzadores. Per als usuaris, es tradueix en l’acumulació de rebuts que, si no es gestionen adequadament, es poden convertir en impagaments i fins i tot talls de subministrament.

Per a les empreses comercialitzadores, la manca d’emissió de factures de consum per part de la distribuïdora els provoca tensions de tresoreria perquè descompensa els pagaments d’obligacions a què han de fer front i els ingressos, cosa que posa en risc la seva viabilitat.

La directora general d’Energia, Assumpta Farran, ha recordat que el Govern creu “de manera ferma i decidida en la democratització de l’energia”, i ha advertit que “amb pràctiques com la que sancionem el que es pot produir és una concentració encara més gran del poder a poques empreses”. La directora ha explicat que la falta de facturació està “creant tensió” a les petites comercialitzadores que “després de 20 anys han aconseguit fer-se un espai al mercat”, i ha alertat que aquesta tensió es produeix “en un moment molt complicat de preus del mercat, que les posa en greus problemes de tresoreria. Si l’administració i l’òrgan regulador de la competència no actuen, aconseguirà concentrar encara més el poder de mercat”, ha conclòs.

L’expedient informatiu determina que, d’ençà l’entrada en vigor de la nova estructura tarifària el juny del 2021, més de 2 milions de punts de subministrament han patit retards en la facturació. La normativa estableix que el rebut s’ha d’emetre en un termini màxim de 5 dies a partir de la data de lectura del comptador. Al novembre encara restaven uns 40.000 usuaris amb facturació pendent. 

A més d’instar la companyia a prendre les mesures necessàries per a resoldre la situació, la Direcció General d’Energia ha resolt que la distribuïdora d’electricitat d’Endesa haurà de prorratejar la facturació acumulada dels usuaris afectats a tantes factures mensuals com mesos van transcórrer a l’incompliment. Aquesta mesura s’haurà de fer mitjançant la comercialitzadora de cada usuari, que haurà de ser degudament informada.

L’empresa, així mateix, haurà d’informar quinzenalment la Generalitat de les actuacions previstes i de qualsevol incidència que es produeixi fins que es normalitzi la situació.

La Direcció General d’Energia de la Generalitat ha assenyalat que l’incompliment d’EDitribució Xarxes Digitals, a més de perjudicar els consumidors, afecta directament la competència en la comercialització d’electricitat.

Llegeix articles amb temes relacionats: , , , ,